zaterdag 16 mei 2009

Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi (ding 21)

AquaBrowser is uiteraard een bekend fenomeen in de bibliotheekwereld. De woordenwolk is een mooie toevoeging aan de catalogus. Ik heb een My Discoveries account aangemaakt bij de bibliotheek van Amsterdam. Wel een beetje een omslachtige manier om in de catalogus van OBA te komen: op http://www.oba.nl/ verwacht ik meteen een tab naar de catalogus, maar via de tab Service, Catalogus en de link Zoeken in de catalogus kwam ik er dan toch. Ook even geklikt op de tab Catalogus, maar die werkt niet: http://webopac.oba.nl/webopac/Vubis.cspp. Tot zover mijn kritiek. Het aanmaken van een My Discoveries account is simpel, gebruikersnaam en wachtwoord kiezen, e-mailadres invullen en klaar is kees, of wie dan ook. In de catalogus gezocht op, hoe kan het ook anders: "K's Choice". Heel simpel gaat het bewaren en taggen. Aan recensies waag ik mij (nog) niet.
Verder heb ik ook gekeken naar http://www.worldcat.org/ Ook weer gezocht op "K's Choice". Het eerste dat opvalt dat hun cd's audioboeken genoemd worden. Als ik vervolgens mijn postcode invul, word ik doorverwezen naar Openbare Bibliotheek Midden-Brabant... Ga ik een paar pagina's verder dan zie ik wel muziek cd's maar die zijn dan in bibliotheken in de Verenigde Staten verkrijgbaar.
Ook nog even een auteur gezocht: Kader Abdolah, dat kwam al dichterbij: Biblionet Groningen als dichtstbijzijnde, dus ook maar toegevoegd aan mijn favorieten.
Kortom: zowel AquaBrowser als WorldCat werken op zich prima, afgezien van de kritiekpuntjes. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste.
En natuurlijk zijn beide een prachtige manier op bibliotheekgebruikers te betrekken bij hun bibliotheek en om die te personaliseren (zeg je dat zo?).

1 opmerking:

Coach Bibliotheekservice Fryslân zei

Nou Roelf, wat een actie! Maar ja, dit was ook een thuiswedstrijd voor je. Altijd leuk, even uitproberen toch? (Ik word nog altijd niet blij als ik het woord thesaurus hoor...)
Nog twee dingen en je bent bij de finish...succes.
Groeten,
Thea