zaterdag 23 mei 2009

Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken (ding 22) (dl. 2)

Bibliothecaris 2.0 manifest. Dit manifest wil ik nader bekijken. De klant staat centraal bij alles wat je als bibliotheek doet, haal ik hieruit, maar dat is reeds lang het credo van de openbare bibliotheek. Internet kan een belangrijke rol spelen bij alles wat je als bibliotheek/bibliothecaris voor de klant wilt betekenen. De vraag die zich bij mij opdringt is: vormt Internet, of Web 2.0 of hoe je het ook allemaal noemt, niet een grote drempel voor de klant? En: als dat zo is, hoe neem je die drempel dan weg? Volgens mij wordt hier niet genoeg aandacht aan besteed, het is een leuk speeltje voor de bibliotheekmedewerker.

1 opmerking:

Coach Bibliotheekservice Fryslân zei

Het zal altijd en en blijven, maar je kunt natuurlijk niet meer om web 2.0 heen. Volgens mij is het geen drempel, maar een hulpmiddel, een ding, te gebruiken om het doel te bereiken. Niet iedereen zal van alle mogelijkheden gebruik gaan maken, maar dat heb je altijd. Ook jij maakt vast geen gebruik van alle mogelijkheden die de bibliotheek je op dit moment biedt. Sterker nog: misschien weet je niet eens wat de bibliotheek je allemaal te bieden heeft...En nog sterker: dit geldt voor heel veel klanten. Dus?
Maar, ieder z'n mening natuurlijk, om nu te zeggen dat web 2.0 een leuk speeltje voor de bibliotheekmedewerker is, dat gaat niet op. Als je medecursisten alle blogs lazen en reageerden, was dit een leuk discussiepunt. Dat wordt het dus niet. Maar wie weet tijdens de slotbijeenkomst?
Groeten, Thea